Cari Entri Dulu

Memaparkan catatan dengan label UMP. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label UMP. Papar semua catatan

28 Ogos 2011

Karangan Cerita Allah Sentiasa Berhikmah Untuk Kita.



Alhamdulillah! Aku masih dapat meneruskan hidup pada hari ini, dah masih berkesempatan untuk berpuasa. 

Hari ini hari daftar subjek untuk pelajar UMP tahun 3. Kalut memang kalut sebab kami kena guna Open Resgistration System untuk pertama kali nya dalam hidup! Bukan kami ja yang kalut, rupanya pensyarah pun sama. 

Oleh sebab sistem ini mengamalkan first come first serve, makanya malam tadi sungguh lah ramai yang log in Ecom sampai duk error apache je. Adoi. Tak paham aku bahasa komputer. *Tulah, time dalam kelas dulu tak nak focus belajar bahasa computer ni*

Malam tadi memang aku pulun daftar sebab aku kena daftarkan untuk Asha (My bestfriend). Dia tak dapat nak online macam aku. Malam tadi penat aku log in, tapi tak dapat2. Dan akhirnya aku tertido. 

Blablablablabla.. *cerita yang tak perlu diceritakan*

Aku terbangun semula pukul 9.30 pagi tadi. Dan dengan menggelabah aku on laptop, dan aku mendapati banyak kelas dah penuh! Nanges seketika.Memang real punya seketika, tak sampai seminit sebab lepas tu aku tenang dan tak rasa aku akan menghadapi masalah. Pelik tak pelik.

Aku berusaha puya berusaha untuk Asha, akhirnya aku dapat daftarkan dia semua subjek kecuali ada satu subjek fakulti. Nanti nak kena apply manual lah. Alhamdulillah syukur.

Mula mula aku takut sangat Asha kecewa dengan aku sebab dia memang depends kat aku. Tapi aku tahu dia jenis kawan yang macam mana. Jarang nak blame kawan rapat dia. Dia mesti cakap elok2. Syukur dapat kawan macam dia. 

Tengok, setiap perkara ada hikmah. Pegang dengan janji Allah yang itu. Aku banyak kali cakap kat diri sendiri tadi. Ya Allah, Kau tahu apa yang terbaik untuk hamba Mu ni. Alhamdulillah, walau tak dapat masa yang dikehendaki, tapi dapat daftar subjek. Bukak sem nanti nak cuba apply tukar hari lain untuk certai subjek.

Dia bagi kita susah sekarang so that kita akan lebih kuat berusaha at the same time sentiasa dekat dengan Dia. Allah sayang sangat pada kita, sebab itu Dia selalu bagi ujian dan kesusahan kepada kita bertujuan untuk kita supaya kembali kepada Nya dan sentiasa dengan Nya.

Dia bagi kita senang untuk menguji kita samada kita masih ingat pada Dia atau tidak. 

Moga Allah ampunkan mereka yang menyangka Allah itu kejam. 

Selamat berpuasa dan selamat hari raya maaf zahir dan batin. 

p/s: Dah lama sangat aku tak tulis entry. Hari ini hari gembira.
p/s: Tahun ini dapat pakai jubah.
p/s: Puasa kali ini menampakkan perubahan pada minda dan fizikal ku. Aku harap aku istiqamah :)

Tedy nak jadi askar wataniah!

01 Jun 2011

PERGI RUMAH PENGANTIN, MUKA TERUS NAMPAK MACAM ORANG DAH KAHWIN.

Statement tak boleh blah. (Aku pendek kan cerita ja sebab aku dah mengantuk. hehe)

Lelaki baju pink tuh bukan Encik H ye. Dia Encik F. haha. Encik H tu malu sangat nak amik gambar. Gedik!


Ahad lepas aku dan Encik H pergi kenduri kahwin senior aku di Bandar Baru Bangi. Pusing punya pusing sampai jugak akhirnya. Maafkan kita ya Encik H. hehe

Sampai pukul 1 lebih kot. Pukul 2 lebih balik. Anyway, bila la pulak turn aku nak pakai baju pengantin kan. Tett.

Lepas tu pergi jalan-jalan dalam UITM Shah Alam pulak. Besar kot. Tak larat kalau nak jalan kaki satu kampus. Of course lah kami jalan-jalan pakai kereta Encik bernama Julie tuh. hehe

Dah habis pusing-pusing merata-rata, macam biasa kitorang akan singgah Tesco Ampang sebelum dia hantar aku balik. Habis secawan hot choc dan sandwich ayam, kitorang blah dari situ. Tengah jalan-jalan, ada makcik tu approach, makcik promoter. Dia promote pakej perlancongan kot. Kata nya, hari itu last. Puas kitorang kata takpe takpe.

Nak tahu makcik tu kata apa?

"Hari ini hari last promotion dek. Cuti-cuti ni tak pergi mana-mana ke? Honeymoon ke?"

Tang honeymoon tu aku tak boleh tahan. Muka kitorang nampak macam dah kahwin ke? haha.

Ok. Dah Habis dah. Selamat malam!

p/s: Dey macha, kau tulis pasal aku ke tuh? Kalau tak, bagitahu la. Aku ni cepat perasan sket.


06 Mei 2011

MARI SENTIASA RINDU DAN INGAT PADA ALLAH S.W.T (PERISTIWA PADA PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER)

Sesungguhnya Allah itu Maha Penyayang dan Maha Mengasihani.



Allah tak pernah lupa pada hamba Nya. Walau sesaat, Dia tak pernah lupa pada ciptaan Nya. Kali ini aku ingin kongsikan pengalaman aku semasa final exam yang lepas.

Rabu, Khamis dan Jumaat. Satu hari satu paper lepas itu tamat semester 4. Tiada gap. Berterusan dari Rabu sehingga Jumaat. Namun aku bersyukur kerana keadaan aku jauh lebih baik dari pelajar jurusan kimia yang berderet paper nya dari Isnin sehingga Jumaat kalau tak silap.

Waktu-waktu seperti ini lah mental kita mengalami sedikit gangguan terutamanya stress. Mana tak stress pelajaran selama 1 semeter harus di khatam dalam jangka masa 1 malam. Gila kan kehidupan sebagai pelajar. Crazy but fun and its once in a life. Bila stress jangan ditambah stress tuh. Rehat kan minda. Aku tonton Running Man. hehe

Kita masuk terus kepada motif entry ini. Setiap kali arahan mula menjawab dikeluarkan, aku akan selak kertas soalan sehingga ke halaman terakhir. Selak dan catit apa yang singgah di kepala. Tika aku terlihat benda asing (topik yang aku ingat-ingat lupa) aku terus selak ke halaman lain. Jangan buang masa.

Semasa mula menjawab, acap kali hati aku menjerit "Tolong aku Ya Allah". Tak henti-henti.

Bila sampai ke soalan buntu, berulang kali aku memohon "Tolong aku Ya Allah, berilah aku petunjuk walau dengan apa cara sekalipun". Alhamdulillah, Allah dengar doa ku.



Ketika paper Numerical Methods & Statistics, aku terlupa akan formula untuk soalan itu, lantas Allah membuat ku menyelak halaman senarai formula berulang kali sehingga tiba 10 minit terakhir. Alhamdulillah, formula yang aku gunakan adalah betul seperti yang tercatit di senarai formula. Begitu banyak formula sehingga aku tidak nampak formula tersebut. Alhamdulillah syukur.

Ketika paper Analog Electronics 2, aku terlupa sungguh cara menjawab soalan tersebut, namun Allah datangkan hidayah di saat-saat akhir.

Nah, lihat bukti Allah sayangkan hambaNya walau hamba Nya ini banyak melakukan khilaf secara sengaja dan tidak sengaja. Pohon diampunkan kesilapan ku wahai Allah yang Maha Pengampun.

Jika Allah tidak sayang, kita tidak akan dapat hidup walau sesaat. Sentiasa ingat, kita hidup atas kasih sayang Allah. Oleh itu, jangan sesekali melupakan Allah.


p/s: kakak harap papa dan mama sentiasa kuat mengharungi kehidupan ini. Be strong. I love both of you so much! Semoga segala urusan dipermudahkan.

12 April 2011

KADANG-KADANG, BILA KITA BERUBAH SEBAB ORANG LAIN, PERUBAHAN ITU TAK KEKAL

Berubah lah kerana anda ingin berubah. 

Let it comes from the bottom of your heart. (My beloved girlfriend, 2011)




Selepas diserang oleh Cik Anon yang menyirap sirap dengan aku tuh untuk kali kedua, aku memulakan kembali pemakaian stokin.

Namun, aku di tegur oleh girlfriend ku. Dia perasan kaki aku hitam sebentar tadi (berstokin hitam). Dia mulakan bicara tentang kejadian yang lepas iaitu kejadian anon menyirap sirap tentang sharing dan stokin. Dia mengerti, bahawa pemakaian stokin itu berlaku kerana aku ingin memuaskan hati Cik Anon. Bila aku fikir balik, ada betul nya kenyataan yang dikeluarkan oleh dia.

Adakah aku berubah demi memuaskan hati pihak lain? 

Tapi bila aku bermonolog panjang dengan diri sendiri, aku tekad untuk berubah demi menunaikan perintah Pencipta ku. Terima kasih kepada Cik Anon kerana menjadi generator penggerak untuk aku berubah.

Amar makruf nahi mungkar.

Korang mesti kenal Wardina Safiyah kan? Beliau memakai tudung atas kehendak diri, bukan sebab nak berkahwin atau untuk memuaskan hati pihak lain. Dan perubahan itu kekal sehingga kini. Alhamdulillah.



Doakan aku istiqamah. Insyallah.

p/s: pesanan untuk penegur yang ingin menegur aku lagi selepas ini. Minta jasa baik untuk menegur aku dengan menghantar mesej ke fesbuk Masturah Idrus. ATAU hantar email ke mashi_lala@yahoo.com ATAU selit surat bawah pintu bilik aku jika korang pelajar UMP (Kampus Pekan). Ingat, kita jaga aib saudara kita di dunia, Allah jaga aib kita di akhirat. Sekian.

06 April 2011

LEPAS DAH!



Done!

Public Speaking presentation berakhir dengan jaya nya tadi. Aku rasa gembira bila orang tengok aku ketika aku deliver speech. Minggu depan ada impromptu speech pulak. 3 minit. Aku harap aku mampu lah membebel dengan tajuk yang akan di cabut nanti.

Kertas test 2 math pun dah dapat tadi. Alhamdulillah. :)

Minggu lepas dah selesai program kayak. Burn sedikit lah. Tapi dapat pengalaman baru. Lagi meredah sungai dikelilingi hutan seperti sedang membuat penggambaran National Geographic.



*******(ini cerita semalam)*******

Nak sambung tulis balik. hehe

Malam tadi aku patut turun dari blok bawak camera time roll-call. Semalam macam PATI ja aku rasa kena duduk atas tar. Dari pukul 10pm - 1am. Fuh! Semua ini disebabkan pencuri lahanat yang dah berjaya mencuri sebuah laptop dan 3 buah handphone dalam 1 malam.

Tadi pulak aku baru dapat kerja berat. The real job of SETIAUSAHA. Aku akan bertanggungjawab untuk key in nama-nama peserta yang meyertai program anjuran persatuan aku Electrical & Electronics Engineering Society (EEES UMP) untuk sistem merit yang melayakkan pelajar menetap di kolej kediaman.
Jadi sila berbuat baik dengan aku ya. haha
BTW, jumaat ini nak kena turun Gambang pulak jumpa dengan orang JHEPA.

Akhir sekali, aku sedih sedikit lah sebab ada orang itu tak hargai sikap prihatin aku terhadap dia. Sedih sedikit ja. Bukan susah nak taip mesej pendek kan? Aku tak suruh taip panjang-panjang tapi sekurang-kurang nya tunjukkan lah penghargaan sedikit.

Manusia ini, bila dah lesap baru nak beringat. Selama ada di sekeliling tak pernah nak ambil berat. Banyak kali dah aku kata nak hilang, tapi tak berkesempatan lagi lah nak melaksanakan hajat aku itu. Mungkin satu hari nanti.

p/s: pertama kali guna Opera. :) Nice one.

29 Mac 2011

SEBUAH KELUARGA KAYAK (HARI KEDUA)


Tengok lah gambar bukti aku berkayak. Sangat besh ok. Sangat! :)

p/s: akan ada lagi entry susulan. Tiada masa lah nak taip. Minggu ini minggu sibuk!

27 Mac 2011

SEBUAH KELUARGA KAYAK

Sekarang jam lap top menunjukkan pukul 3.46 pagi. Dalam pukul 8.00 pagi sebentar lagi, aku akan ke Cheneh Resort & Recreation (CRR) semula untuk ujian praktikal kayak. Pelik kan kenapa aku tak tidur lagi? Bukan, malam semalam aku dah tertidur pukul 10 malam dan terjaga pada pukul 12 malam. Tapi tertido semula dan sedar pada pukul 2.30 pagi. Jadi aku pun pergi lah cuci kain baju dan kemas beg. 


Yesterday was great! Awesome!

Pertama kali pegang kayak, guna kayak, pegang pedal. Pertama kali! Seronok! Walaupun sakit sana sini tapi its still fun! 

Pertama kali juga dalam hidup aku pakai sunblock. Alhamdulillah. Muka aku masih di tahap normal. 

Bila berkayak, secara automatik kita dah bentuk satu keluarga yang saling tolong menolong dan sentiasa memberi kerjasama yang baik. Dari tak kenal jadi kenal. Yang tak pernah berteguran sakan bergelak. Yang kuat membantu yang kurang kuat. Semua itu tak perlu di suruh, kerana ia datang dari hati.

Semalam dapat kawan baru juga pengalaman baru. Dan perkara yang paling bernilai adalah senyuman masing-masing. Rasa bahagia ja. :)

Aku nak ambil banyak gambar tapi masalah nya camera aku bukan waterproof. Jadi kami banyak ambil gambar sebelum tiba di lokasi. Sayang kan.

Terima kasih kerana buat hari ku ceria dan aku sentiasa bersyukur dengan apa yang ada dan apa yang terjadi.  Doakan aku dapat full marks untuk ujian nanti! hehe. 

Insyallah akan menyusul update untuk hari kedua berkayak di Cheneh. 


p/s: minggu depan - submit lab report EMT, buat persuasive speech, test Math, Analog, EMT. 
p/s: program berkayak di Tanjong Gosong pada 2-3/ April 2011.
p/s: Aku mintak Encik H kahwen dengan aku awal sedikit sebab nak suruh dia ajar aku berenang. hehe. Takmo lambat sangat yek kawen, penat lah tunggu. :p

13 Mac 2011

LAWATAN PERDANA MENTERI KE UMP PEKAN.

Terima kasih YAB kerana dapat hadir melihat keadaan kami di sini!



Hari yang memenatkan sebab aku berdiri dari pagi sampai tengahari. Aku bertugas sebagai AJK sambutan di khemah jamuan (sebagai ketua L4). Lawak bila ramai yang nak bertugas di bawah aku atas alasan dekat dengan makanan.

Tapi masa bertugas, ada pulak yang jauh dari khemah. Ada tuh pergi dengar PM berucap kat khemah utama, ada yang tu pulak sempat dating. Ehem, kalau bertugas tu buat cara bertugas. Bila aku dapat tahu dia pergi dating, panas sekejap hati aku masa itu.

Hari-hari dating tak bosan ke?

Biarkan.

Hari ini juga pakcik cafe yang kamcing dengan kami tolong tapau kan lauk. Terbaik lah. Hari ini makan free siang malam. Alhamdulillah.

Hari ini juga papa mama pergi Melaka untuk berubat. Alhamdulillah mereka selamat pergi dan balik rumah. Aku harap keadaan mama akan bertambah baik.

Hari ini juga merupakan kali ketiga aku pakai baju korporat EEES tuh. Rasa macam bergaya aje. Tapi yang tak cantik nya seluar aku labuh sangat. Habis UMP ni aku sapu. Balik nanti nak beli baju formal lah. Kasut jugak! lalalaa

Terus terang, aku tak dengar apa yang PM cakap tadi sebab aku berada di khemah belakang, dan sibuk ambil gambar. Papa, thanks again for this awesome camera!

Anyway, dapat jugak lah tengok beliau secara live kan. Sebelum ini isteri beliau, sekarang beliau. Al-maklum lah aku belajar di kawasan dia.

gotcha! P.A dia tak bagi ambil gambar beliau masa makan, tapi member aku selamba je.

Sekejap lagi mungkin aku nak buat assignment yang mampu aku buat lah. Tapi sebelum tuh nak solat dulu. Atau mungkin nak tidur je lepas solat. hehe.

ini bukan camera aku, ianya D3000 pian.

p/s: Nak balik minggu depan tapi... ada meeting pulak. T__T