Cari Entri Dulu

11 November 2010

MY BAD DAY


Aku memang ada satu tabiat yang pelik. Setiap kali nak exam aku akan sakit teruk. Sejak dari UPSR sampai la sekarang. Masa UPSR, aku demam tiba-tiba pada pukul 5 pagi. Pukul 7 pagi nak pergi sekolah dah ni. Nasib aku baik sebab ada mama dan papa. Mereka bagi aku ubat. Dan selubung kan badan aku dengan selimut. Alhamdulillah. Demam semakin surut.

Skip terus ke ke zaman sekolah menengah.

Semasa aku form 4, aku dapat ambil beberapa paper ja. Sebab takdir aku untuk terkena cacar air ketika itu. Kawan-kawan aku jealous sebab aku tak perlu ambil paper Fizik. Padahal aku kena juga ambil paper tuh semester depan.

Semasa nak SPM, aku terkena demam campak yang pada mula nya aku ingat demam denggi. Demam campak dan cacar air adalah berbeza ok. Aku dah kena baru aku tahu ada beza.

Skip terus ke zaman Universiti.

Semasa final tahun 1, semester 2, aku terkena selsema yang sangat lah heavy. Tuhan saja yang tahu betapa berat nya kepala aku ketika menjawab soalan-soalan yang entah hapa-hapa. 

Kini. Tahun 2, semester 1. Aku akan ingat tarikh 10 NOVEMBER 2010 sampai bila-bila. Dugaan yang paling berat di pagi exam. Di pagi exam ok. Bukan sehari sebelum exam atau apa. Aku gagal melelapkan mata malam itu. Padahal ada dua paper pada 10 NOVEMBER 2010, pagi petang. Perut aku pula kembung semacam.

Menangis aku malam itu kerana aku takut aku blur time exam sebab tak tidur. Aku golek sana-sini. Gagal juga. Dush! Sampai lah kemuncak dugaan di mana pada pukul 6 pagi aku muntah secara mengejut. Nasib baik sempat tutup mulut. Aku terus berlari ke toilet dengan rambut messy. Sesi muntah bersambung di jamban. Keluar lah segala benda yang aku makan. Nasi ayam, roti bakar 5 keping, kuew teow pataya. Perut aku kosong. Aku menangis lagi.

Balik bilik, aku perasan yang teddy, cadar, dan selimut terkena percikan muntah juga. Aku menangis lagi. Semasa aku cuci teddy, aku menangis lagi. Dan aku tak paham kenapa aku asyik minta maaf pada teddy walhal teddy adalah barang yang tak hidup. Aku semakin sewel. 

Selepas cuci teddy, aku mandi. Then aku ke bilik cucian untuk mencuci cadar dan selimut. Pagi-pagi basuh benda yang berat. Serius aku sangat penat. Aku menangis lagi.

Semuanya selesai pada pukul 7.30 pagi. Aku fikir aku mahu melelapkan mata sampai pukul 8.30pagi. Tetapi gagal juga. Pada pukul 8.30pagi, aku muntah lagi. Aku semakin tak bermaya. Tetapi aku gagahkan juga badan aku untuk ke dewan peperiksaan yang agak jauh. Semasa aku muntah, aku sampai berniat untuk tak nak ambil paper. Tetapi bila fikir kena repeat balik nanti, aku pergi jugak jawab final paper itu.

Pada pukul 9 pagi, aku menjawab paper Engineering Mathematics 3, aku tak yakin dengan jawapan aku. Aku hanya meletak kan kepala aku diatas meja sambil menjawab. Perut aku sakit. Hampir menangis lagi.

Tengahari aku hanya meneguk air neslo. Pukul 2.30 pm, aku menjawab paper Microprocessor. Terus terang aku kata, aku give up untuk subject ini. Serius. Aku jawab mana yang aku tahu. Aku hanya mahu lulus. Segala soalan program aku tinggal kan. Maaf Encik Badar. 

Oleh kerana aku dapat cuti perempuan, balik ja dari dewan peperiksaan, aku tukar baju dan terus tidur. Sampai lah pukul 1.40 pagi. Alhamdulillah, dapat pun aku tidur. Tapi badan aku masih sakit-sakit. Aku tak tahu kenapa. 

Baru ja sekejap tadi aku makan mihun sup yang jijah belikan. Malangnya, aku takde selera. Aku makan sedikit sahaja. Perut aku kosong, tetapi aku tak gigil. Itu je lah yang bagusnya. Aku macam sedikit trauma untuk makan sekarang ini. Aku minum air kosong ja dari tadi. 

Beratnya dugaan yang aku dapat kali ini. Ya Allah terima kasih atas dugaan ini. Sekurang-kurangnya aku tahu Engkau masih ingat pada hamba mu yang sering leka ini. Setiap dugaan ada hikmah. Jadi aku redha. Aku catatkan disini hanya sekadar ingin berkongsi. 

Reaksi manusia lain tidak beberapa hebat terhadap kejadian ini kerana aku saja yang tahu betapa sakitnya apa yang aku alami.Terima kasih pada yang concern terhadap diri ini. Sayang kamu semua. 

p/s: tak nak repeat microprocessor. 

6 reaksi homosapien:

PokCik BoTak berkata... [Reply]

kesian ek ko mas... ape2 pun aku doakan lah ko xprlu repeat sbject sem dpan...

Epal Hijau Masam berkata... [Reply]

walaupun tak berseleranya anda..
tak larat nk mkn, trauma segala mcm..
u need to eat..
mkn then muntah is better than tak mkn langsung..
ur body need energy k..
get well soon..
take care!

Asfan Ash berkata... [Reply]

abg plak, do well amsa assesments and all, well but not excellentlah

and when it comes to the final exam, I tend to digress and perform badly. reaallllll bad

Masturah Idrus berkata... [Reply]

najmie: thanks...

aisyah: Insyallah.. thanks!

arc: mas bernasib macam itu mase sekolah rendah. aigo........

Unknown berkata... [Reply]

kesiannya ko.
kalo aku pun aku menanges weh.
huhuhuh.

AJ berkata... [Reply]

get well soon..

p/s : tahniah, anda salah seorang pemenang http://www.eyriqazz.com/2010/11/pemenang-hadiah-kategori-2like-facebook.html

Catat Ulasan

komen lah dengan ikhlas ya. Aku terima sahaja manis atau tajam.