Cari Entri Dulu

30 Oktober 2011

Hal Biasa

Dalam hal ini aku diminta bersabar. Ya, sabar itu separuh dari iman. Dalam apa jua keadaan kita harus bersabar. Sabar itu tiada had. Selagi kita hidup, sabar itu satu keperluan. Seakan minuman.

Bukan aku gelojoh, tapi aku takut. Semakin aku fikir, semakin takut aku. Hari hari aku buat dosa besar, siapa yang akan menyelamatkan aku kelak? Cukupkah ibadah ku selama ini untuk menanggung segala carca merba yang aku lakukan? Mampu kah aku?

Aku sudah cuba, aku sudah cuba tapi dia yang tidak mahu. Aku tak cukup kuat untuk mengelak. Dia buat aku tak mampu untuk mengelak. Argh! Kenapa aku tidak persetan kan sahaja kata kata dia, tidak perlu lah aku segusar ini sekarang.

Bila aku gusar aku mencari solusi. Tetapi solusi itu ditolak mentah mentah. Kecewa. Tapi tidak putus asa.

Jika ditolak, tolong tarikkan yang baru. Atau aku sendiri yang harus buat ‘kertas kerja’ yang baru? Ah, objektif tetap sama dengan ‘kertas kerja’ yang lama. Tidak berubah.

Bukan aku ego, tapi aku buntu.

Aku anak gadis yang masih belajar ilmu kehidupan. Masih dalam proses. Masih memerlukan buku panduan. Masih memerlukan ‘tourist guide’. Jadi, aku pinta agar tolong bimbing anak gadis ini ke haluan yang betul. Ke haluan yang buat Allah semakin sayang kepada ku.

Aku semakin takut. Apa segala yang aku lakukan , akan ditanggung oleh mereka yang melahirkan dan membesarkan aku? Jangan Tuhan! Jangan. Biar aku sahaja yang menanggung kerana ini adalah pilihan aku. Gadis yang tidak mampu bersuara.

Aku cuma minta yang halal. Salahkah? Jika mahu tunggu sehingga aku bersedia, aku takut aku tak sempat menebus dosa-dosa ku yang semakin menimbun seiring dengan tempoh persediaan itu. Aku tahu tarikh lahir ku, namun aku langsung tidak tahu tarikh mati ku.

Maka aku dengan rendah diri meminta agar dibuka kan hati mereka supaya dapat menerima solusi yang ku cadangkan ini.

Ya Rahman, bukan niat ku untuk menambah beban, namun niat ku ingin memudahkan. Memudahkan hidup kami. Biar kembali aman. Tidak gusar. Tiada tangis.

Perkenanlah.

Namun, jika ini bukan jalan cerita ku, maka Kau lencongkan haluan ku ke arah lain supaya aku tidak terus hanyut di haluan salah.

2 reaksi homosapien:

Nailah Azman berkata... [Reply]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
mira_nas berkata... [Reply]

moga dipermudahkan urusan.. Ameen..
bacalah surah taha ayat 1-7 di kala hatimu gundah

Catat Ulasan

komen lah dengan ikhlas ya. Aku terima sahaja manis atau tajam.