Cari Entri Dulu

27 Disember 2010

PIALA AFF SUZUKI 2010 | SEDIH LIHAT MALAYSIA DI CACI TERUK.

Assalamualaikum. Hari ini hari isnin terakhir dalam tahun 2010.

Semalam berlangsung nya Final AFF Suzuki Cup 2010 (1st leg) di antara Malaysia dan Indonesia di mana pemain Malaysia memaparkan permainan yang menarik sehingga menumpaskan pasukan Indonesia 3-0. Syabas buat pasukan Malaysia dan aku berharap mereka akan mengekalkan rentak juara di 2nd leg nanti yang mungkin di langsung kan di Indonesia. Syahrul did a great job!

Ok, habis mukadimah pasal AFF ni.

Selepas tamat nya perlawanan akhir ini, ada perlawanan yang lebih panas berlaku di twitterland. Buat kali pertama nya Malaysia masuk ke dalam trending tetapi dengan hina. Hashtag #malaysiaboleh langsung tidak kelihatan di senarai trending itu.

Antara yang masuk ke dalam trending worldwide berkenaan dengan AFF Suzuki Cup Final 2010 adalah, Safee, Curang, #malaysiacheatlaser, laser, Garuda dan Use laser.

1.Safee


Semalam Safee masuk trending sebab penyokong Indo membuat statement mengatakan dia orang Acheh, maka mereka melabelkan dia sebagai pengkhianat. Ada ke patut cakap macam itu. Selepas aku baca tweet diorang, aku terus check Wikipedia dan tercatat di situ dia lahir di Kajang, Selangor, Malaysia.

Setengah jam selepas itu aku refresh balik page wiki itu, tempat kelahiran telah bertukar ke Acheh, Indonesia. Agak kurang bijak lah siapa yang edit sebab dia tak edit sampai habis, dia edit perenggan atas sahaja, perenggan bawah masih ada state dia pemain kelahiran Kajang. Kantoi.

Sungguh tidak bertanggungjawab mereka yang telah edit maklumat itu. Good news, maklumat itu telah di edit semula dan kembali pada yang asal. *jikalau sesiapa ada bukti kukuh mengatakan dia orang Acheh, please inform me.*

2. Curang dan #malaysiacheatlaser
 
Dua keywords yang berkait rapat. Mereka kata Malaysia curang sebab main laser. Kalau nak kata Malaysia curang atau Malaysia tipu sekalipun, tolong lah fikir secara bijak sedikit. Bukan nya ada jaringan pun ketika laser di pancar kan ke penjaga gol Indonesia.
 
Tiada bukti kukuh mengatakan penyokong Malaysia yang bermain laser.
 
Penjaga gol pasukan Indonesia hilang fokus? Mungkin korang yang buat statement macam ini tak pernah rasa kena point dengan laser pointer murahan macam itu. Aku pernah kena, aku tak hilang ingatan, tak buta, rasa sakit pun tak, pendek kata no effect.
Sinaran laser yang lemah tidak akan menjejaskan pandangan mata manusia jika dipancarkan dari jarak jauh contohnya ketika satu perlawanan bola sepak, menurut seorang pakar optometris.
"Jika anda ingin memiliki sinaran laser yang kuat, ia menelan belanja jutaan ringgit untuk dimiliki.
"Mustahil untuk penonton bola sepak membawa masuk alat pemancar laser yang boleh menjejaskan pandangan mata ke dalam stadium," katanya.
Sumber petikan di ambil di Berita Harian online : Sinaran laser lemah tidak jejaskan pandangan mata: Pakar optometris
 Penyokong Indonesia terlalu ikutkan hati ketika membuat tuduhan yang tak berasas di Twitter. Aku paham korang tengah moody sebab kalah, tapi kalau ya pun jangan lah lepas kemarahan pada negara yang berjiran dengan korang ni ha.

Kepada yang gatal main laser semalam, kau kena mintak maaf dengan penjaga gol Indonesia tuh sebab buat salah dengan manusia, kena mintak maaf dengan manusia. Ingat tuh.

Juga kepada mereka yang telah mencaci teruk Malaysia semalam, aku harap korang meminta maaf secara terbuka kepada warga Malaysia, lagi bagus kalau korang tweet Maaf. #malaysiaboleh hehe

Aku berharap warga Malaysia yang berada di Indonesia berada dalam keadaan selamat.

Sila lah tunjuk semangat kesukanan korang. Tengok macam penyokong bola ketika game MU, tiada kecoh-kecoh pun. Bila menang bersorak, bila kalah diam dan balik rumah.

MALAYSIA BOLEH!

p/s: nasib baik sempat tgk 2nd leg sebelum balik UMP.

11 reaksi homosapien:

Hasrol Nizam berkata... [Reply]

usha juga trending topic tu semalam.. mmg marah benar diorg..
tapi biasa la kan..
org kalah selalu bagi alasan.. laser la, apa la..

apa pun, tahniah malaysia :D

Pendapat anda?
Final piala suzuki-Semoga malaysia menang dan jangan ada ribut-ribut

Un Phat Lee berkata... [Reply]

tak pasal2 safee jadi famous.gud2.ehe

MéuzAngelo™ XXIII berkata... [Reply]

yg mian laser pun satu.. nk tunjuk sgt yg dia tu kurang pandai mcm org yg maki2 malaysia.. dua2 kurang pandai

KizZ berkata... [Reply]

Aish..
Entah pape jek dak dak indon nih..
Macam-macam..

Jom skodeng,
Kami Hannah Montana

tinta emas berkata... [Reply]

Macam2 alasan ye indon ni...

Mohamadazhan.com berkata... [Reply]

hehe, dah kalah jadi meroyan pula mamat kntrak indon ni.hehe.pttla negara tak maju2...

Along Tapa berkata... [Reply]

gasakla mashi...kita sebagai rakyat malaysia kena bersikap profesional nak kawal emosi...jangan diikutkan sangat emosi diorang...sebab walaupun kita berasal dari kepulauan sumatera, tapi kita dari golongan yang tak puas hati dengan sifat terlebih emo diorang2 kat sana dulu...

ehem...sikit lagi nak terbuat entri kat komen ko...haha~

Gorengbaek - Ini teknik-teknik penting untuk berjaya...

Hangit habis dah - Aku pantang betul jenis orang cenggini

zuar berkata... [Reply]

hanya selangkah lagi untuk mencipta sejarah baru bola sepak negara^_^

Nas berkata... [Reply]

salam singgah...thx atas penjelasan panjang lebar pasal perlawanan semalam...nice one..hehhee..dalam banyak2 entri pasal bola smalam..ini yg terbaik! hehe

Faris Kokoro berkata... [Reply]

perghh mentang2 wiki tu bleh edit2 kn~ ish3

apepon be cool Malaysian!We will roar againts them! ;)

terbaru: fasal bola|Harimau Malaya mengaum!

Epul Azimi berkata... [Reply]

mmg arr semalam indon pakat2 kutuk safee ngan malaysia p[asal laser tu,mcm la dorg ade bukti.ntah2 geng dorg pon ade gk bawak laser tu kan.ishhh

Catat Ulasan

komen lah dengan ikhlas ya. Aku terima sahaja manis atau tajam.