Cari Entri Dulu

07 Mei 2011

ADA ORANG SUKA BUAT ENTRI MENGUTUK DAN PROVOKASI

Condemn and provoke. Kata kunci entri kali ini.




Aku pun. Aku pun pernah buat. Masa itu zaman remaja berdarah panas gitu. Sikit-sikit nak melenting tak tentu pasal kan. Biasalah. Itulah proses hidup. Sekarang dah tahu berfikir lama-lama sebelum menaip, jadi entri tersebut sudah di minima kan.

Dulu, entri seperti inilah genre penulisan aku. Kebanyakan nya lah. Yalah. Segala yang tak mampu aku nak luahkan pakai mulut aku pakai jari. Main taram ja menaip ikut nafsu. Tak pikir apa dah. Janji 'mangsa' tu baca dah 'terasa'. Tapi sekarang dah sedar dah, tak baik menyakitkan hati saudara kita yang lain. Jadi aku tersangat lah menjaga tatasusila penulisan from now onwards. 

Aku minta maaf lah kepada 'mangsa-mangsa' tersebut. Banyak dah hati yang aku toreh-toreh. Tak payah pakai pisau, guna jari pun boleh. 


Kepuasan setelah buat entri sebegini sekejap ja bagi aku sebab aku ini jenis orang yang mengambil kira perasaan orang lain. Lepas dah publish untuk beberapa jam aku akan pikir balik, betul ke apa aku buat ni?

Bila aku fikir balik, nak provoke orang bulih, tapi jangan lah dibuat hobi. Bila selalu sangat kita provoke dan condemn, orang akan cap, cop, pangkah kita sebagai Yang Mulia Si Terlalu Bagus. Macam orang lain ja yang selalu buat salah, dan kitalah pemerhati yang hebat. Takmo macam tuh........

Lagi satu, susun ayat bagi lawa la. Jangan sokmo kau carut-carut dalam entri kau. Tak sodap mato memandang nye haa. Cuba buat ayat yang bagi sejuk hati orang baca dan akan angguk-angguk sambil sapu muka. Kan molek tuh.

Ada sekali tuh, aku baca entri provokasi terhadap blogger tuutt itu. Terus aku tak suka kat blogger tuutt tuh walhal dia tak buat salah pun dengan aku. Dan mungkin dia mangsa fitnah semata-mata. Nampak tak? Tak pasal-pasal ja penulis tuh buat aku tak suka kat orang yang aku tak kenal tuh. Dan entah berapa orang dah yang tak suka kat blogger tutt tuh gara-gara entri dia. Jadi hati-hati lah ye. Kita jaga aib orang di dunia, nanti Allah jaga aib kita di akhirat.

Apa kaitan dengan aib pulak? Yalah, sudah tentu aku tak suka kat blogger tuutt tuh kerana sikap atau tingkah laku dia kan? Dalam kata lain, penulis itu dah mendedahkan aib blogger tuutt tuh. Bayangkan berapa banyak saham dosa yang dia kumpul gara-gara penulisan provokasi dia itu. Hmm. Hati-hati. Setiap tingkah laku kita dihitung di akhirat kelak.

Marilah saling sayang menyayangi. Toksah gaduh naa.. :)


p/s: Nak bawak Encik H jumpa mama minggu depan. Kalau boleh dengan papa sekali. :)

0 reaksi homosapien:

Catat Ulasan

komen lah dengan ikhlas ya. Aku terima sahaja manis atau tajam.