Cari Entri Dulu

10 Mei 2011

KEPADA PARA TUTOR (SI GADIS MUSLIM) YANG MEMBUAT VIDEO TUTORIAL CARA MEMAKAI SELENDANG ATAU YANG SEWAKTU DENGAN NYA.

Kelmarin mata aku kuat. Tak nak tidur. Degil. Jadi dengan rajen aku browse lah tutorial shawl. Banyak dan macam-macam aku jumpa. Ada yang 'pretty awesome' , ada yang boring, ada yang tak sempat habis buffer aku terus klik pangkah.

Tutorial shawl ini datang dengan pelbagai bentuk. Ada yang berbentuk gambar, ada yang berbentuk slides dan ada yang berbentuk video bisu, video bebelan, video bualan dan memacam lagi lah. Oleh sebab berukband ini laju dikala malam buta, aku browse lah tutorial video.

Namun ada sedikit lah yang aku nak highlight disini. Eh, ini bukan entri provok tau. Ini sesi luahan rasa. Hari tuh dah terluah dah dekat twitter, sekarang nak luah panjang sedikit.

1. SILA JAGA AURAT ANDA.

Mungkin ada yang lupa ketika buat video itu. Dia lupa nak tutup habis anggota badan nya seperti menutup habis ketika hendak bersolat. Dia mungkin terlupa yang dia kan memuat naik video itu dan bagi satu dunia tengok. Dia mungkin lupa yang lelaki juga boleh tengok video tersebut. Atau, dia mungkin dah terbiasa dengan situasi leher dan lengan di nampak kan dengan sengaja.

Pelis GADIS MUSLIM, hati-hati sebelum memuat naik video tersebut. Kita kena ingat setiap amalan kita walau sekecil zarah akan di hitung kelak. Semak betul-betul video tersebut. Bila dah memuat naik, ada yang memuat turun, meski anda dah delete, tapi mereka yang dah download sudah memiliki nya. SO BEWARE.

Sudah tentu lah anda buat video tersebut di rumah atau di bilik yang mempunyai sistem pengudaraan yang bagus kan? So apa salah nya bertutup yang patut.


2. STRAIGHT TO THE POINT.

Orang seperti aku ini sedang mencari cara yang sesuai dan mudah di pakai. Jadi aku sangat lah berharap video yang akan aku tonton itu akan beri sedikit ilham lah. Walau aku ini bukan golongan yang up to date pasal fashion ini, tapi aku ada perasaan ingin mencuba.

Namun aku kecewa lah apabila masa aku dibazirkan dengan mukadimah yang sangat panjang. Internet di Mesia ini tidak selaju seperti internet di Jepun (info dari lecturer yang study di Jepun). Jadi, setiap masa itu berharga lebih lebih lagi pada mereka yang pakai berukband yang limited.

Jika anda berkeinginan untuk bercerita tentang sejarah hidup sebelum memulakan tutorial, apa kata tajuk video itu di ubah supaya orang macam aku ini tidak tertipu. Okay?


3. PREPARED ATAU EDIT MANA YANG PATUT.

Point ini sama sahaja macam point diatas cuma ini bukan pasal mukadimah.

Kadang-kadang aku nampak cik tutor itu macam lost di tengah jalan. Macam dia pun tak tau apa dia buat. Kadang-kadang itu nampak macam konpius. Mungkin aku pun akan jadi macam itu ketika buat video kan. Nervous. Wanted the best for the audience. Tapi bila rasa ada scene yang macam tak perlu itu just edit lah. Bukan mintak edit dasat-dasat. Edit bagi pendek ja.


Ok done. 3 point sahaja lah aku nak ketengahkan. Sekali lagi, ini bukan entri provok. Sekadar teguran dan pendapat. Mungkin ada yang kata, itu video dia suka hati makbapaktiriangkatjiran dia lah kan. Ok. Aku mengaku itu salah aku lah pergi tengok video dia. Tapi kalau tiada yang tengok, tiada lah yang menegur, bila tiada yang menegur, selama nya lah dia takkan sedar kesilapan dia. Aku sayang saudara seagama ku, itu sebab aku tegur. :)




p/s: Encik H, bila kita nak kawen yek? Jelez lah dengan kak Nailah Azman. hehe

7 reaksi homosapien:

gabanMorka berkata... [Reply]

aku sokong point number one.
yela, sibuk menggelar diri sudah berubah, n menyokong hijab yang katanya membuat dirinya modest, tp lihat tutorial olehnya, leher itu macam mau digigit saje...kreng!

masturah idrus berkata... [Reply]

garang nya kamu... hehe

Nadhirah Ahmad berkata... [Reply]

setuju point 1. kdg2 kite terlupe yg org len pun tgk vdio kite

Nava.K berkata... [Reply]

very pointers stated here, esp on covering th essential parts.

Jue berkata... [Reply]

sangat2 setuju especially point no.2, mukadimah je dh abes separuh vid. tutorialnye tak setat lgik.. huhu..

Nailah Azman berkata... [Reply]

Setuju dengan semua point!
Sepatutnya kalau nak buat video biar be prepared.
List apa nak cakap supaya tak blur dan boring.
Lagi satu, yang penting tutup aurat.
Ni selamba leher nampakkk!

Tapi errr ..
Apakah kena mengena PS dengan tajuk entri? Bhahahah.

Chempaka Sari berkata... [Reply]

tak suka jugak video panjang, patut 2 ke 3minit jeh. sesuai dengan tahap internet kat malaysia.

Catat Ulasan

komen lah dengan ikhlas ya. Aku terima sahaja manis atau tajam.