Cari Entri Dulu

06 Mei 2011

MARI SENTIASA RINDU DAN INGAT PADA ALLAH S.W.T (PERISTIWA PADA PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER)

Sesungguhnya Allah itu Maha Penyayang dan Maha Mengasihani.



Allah tak pernah lupa pada hamba Nya. Walau sesaat, Dia tak pernah lupa pada ciptaan Nya. Kali ini aku ingin kongsikan pengalaman aku semasa final exam yang lepas.

Rabu, Khamis dan Jumaat. Satu hari satu paper lepas itu tamat semester 4. Tiada gap. Berterusan dari Rabu sehingga Jumaat. Namun aku bersyukur kerana keadaan aku jauh lebih baik dari pelajar jurusan kimia yang berderet paper nya dari Isnin sehingga Jumaat kalau tak silap.

Waktu-waktu seperti ini lah mental kita mengalami sedikit gangguan terutamanya stress. Mana tak stress pelajaran selama 1 semeter harus di khatam dalam jangka masa 1 malam. Gila kan kehidupan sebagai pelajar. Crazy but fun and its once in a life. Bila stress jangan ditambah stress tuh. Rehat kan minda. Aku tonton Running Man. hehe

Kita masuk terus kepada motif entry ini. Setiap kali arahan mula menjawab dikeluarkan, aku akan selak kertas soalan sehingga ke halaman terakhir. Selak dan catit apa yang singgah di kepala. Tika aku terlihat benda asing (topik yang aku ingat-ingat lupa) aku terus selak ke halaman lain. Jangan buang masa.

Semasa mula menjawab, acap kali hati aku menjerit "Tolong aku Ya Allah". Tak henti-henti.

Bila sampai ke soalan buntu, berulang kali aku memohon "Tolong aku Ya Allah, berilah aku petunjuk walau dengan apa cara sekalipun". Alhamdulillah, Allah dengar doa ku.



Ketika paper Numerical Methods & Statistics, aku terlupa akan formula untuk soalan itu, lantas Allah membuat ku menyelak halaman senarai formula berulang kali sehingga tiba 10 minit terakhir. Alhamdulillah, formula yang aku gunakan adalah betul seperti yang tercatit di senarai formula. Begitu banyak formula sehingga aku tidak nampak formula tersebut. Alhamdulillah syukur.

Ketika paper Analog Electronics 2, aku terlupa sungguh cara menjawab soalan tersebut, namun Allah datangkan hidayah di saat-saat akhir.

Nah, lihat bukti Allah sayangkan hambaNya walau hamba Nya ini banyak melakukan khilaf secara sengaja dan tidak sengaja. Pohon diampunkan kesilapan ku wahai Allah yang Maha Pengampun.

Jika Allah tidak sayang, kita tidak akan dapat hidup walau sesaat. Sentiasa ingat, kita hidup atas kasih sayang Allah. Oleh itu, jangan sesekali melupakan Allah.


p/s: kakak harap papa dan mama sentiasa kuat mengharungi kehidupan ini. Be strong. I love both of you so much! Semoga segala urusan dipermudahkan.

0 reaksi homosapien:

Catat Ulasan

komen lah dengan ikhlas ya. Aku terima sahaja manis atau tajam.