Cari Entri Dulu

08 April 2011

SAYANGILAH MEREKA YANG MENYAYANGI KITA.



Yang dikejar tak dapat, yang di kendong berciciran. 

Jangan tamak dalam mendapatkan cinta. Kasih sayang Allah luas dan boleh datang dalam banyak cara. Salah satunya, melalui kasih sayang manusia. Rugi mengejar pada yang tak nak. Palingkan muka kepada mereka yang nak. Nescaya akan lebih bahagia.




Cintailah mereka yang mencintai kita.

Allah cinta akan hambanya. Jadi balas lah semula cinta DIA. Jangan diagungkan manusia sehingga alpa akan kasih sayang yang hakiki ini. Jangan butakan mata pada mereka yang kita cinta, malah beri ruang pada mereka yang mencintai kita supaya kita tidak derita.

Jangan memilih.

Tiada manusia yang tidak layak menyayangi manusia lain. Jangan ego dalam memilih orang untuk dicintai. Malah cintai lah seluruh umat manusia, lebih-lebih lagi yang seangkatan dengan perjuangan agama. Kita di didik untuk mencintai saudara kita bukan berhasad dengki mahupun membenci. Jangan memilih, kita ini sama taraf, sama darjat kerana kita hasil dari bahan yang sama ; air mani.

Jangan bersedih.

Kecewa bercinta lantas menyalahkan takdir. Berhenti berbuat demikian. Sentiasa letakkan di dalam hati, segala yang terjadi adalah yang terbaik. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui. DIA tahu apa yang terbaik untuk hamba NYA. Redha lah dengan ketentuan NYA. Perpisahan adalah normal. Dia bukan untuk kita.

Bertemu untuk berpisah.

Lumrah manusia. Bukan selamanya kita dapat bersama. Mungkin esok lusa kita tidak akan ketemu lagi. Memang itu jalan cerita kita. Kita bertemu untuk berpisah. Jika tiada perpisahan, maka tiada pertemuan. Seperti siang dipasangkan dengan malam, begitu jua lah temu dipasangkan bersama pisah. Jangan persoal jalan cerita Allah. Ada hikmah disebalik pertemuan dan perpisahan.

Hargai sebelum terlambat. :)

p/s: tiba-tiba aku takut dengan ayat sendiri. Boleh tak?

2 reaksi homosapien:

Saffrina Ropiee berkata... [Reply]

Bertemu untuk berpisah benda paling sakit.

Tanpa Nama berkata... [Reply]

maaf ye...kredit ngak ada....bil sudah kene bared...hope awak pun buat yg terbaik utk exam nih...apepun tanggapan awak pada saya...saya terima...saya sudah biasa....ya hargai org yg selalu ada dan berkorban dan syg akan diri kita...jgn suatu hari nnt kita menyesal bila ketiadaan mereka kelak..................(awal)

Catat Ulasan

komen lah dengan ikhlas ya. Aku terima sahaja manis atau tajam.